GF 2025 – SØNDAG  d. 23 marts 2025 kl.10:00 – på Valhøj skole

INDLEDNINGEN OG INDKALDELSE

I henhold til vedtægternes § 9 indkalder bestyrelsen til ordinær generalforsamling søndag den 23 marts kl.10.00 på Valhøj skole til GF 2025. OBS: NYT STED: Skolen ligger i nærheden af Rødovre Centeret.

Kære Havelejere, hermed indkaldelse til GF 2025.

Som det fremgår under indhold samt dagsordenen, skal vi stemme og vedtage en del punkter. Vi glæder os meget til at se jer alle sammen søndag den 23 marts kl.10.00 på Valhøj skole til GF 2025. OBS: NYT STED: Skolen ligger i nærheden af Rødovre Centeret.

Har man et ønske om at have et hverv i sæsonen, ser vi gerne at man meddeler det til bestyrelsen inden dagen, så vi er forberedt på det.

Vi vil ikke komme synderligt meget ind på kloakering og dræn projektet på selve dagen, da vi fortsat afventer mere information. Vi vil dog under eventuelt kunne svare på et par af medlemmets spørgsmål. dog intet om økonomi, deadlines m.m.

I år er det igen muligt at stemme hjemme fra sofaen, via vores brevstemme system. Vi lærte en del sidste år, og har brugt den viden og tiden på at bygge et helt nyt system som gør det meget mere overskudeligt, nemt og simplet. Så vi håber hvis ikke du kan deltage fysik på dagen at du benytter dig at denne mulighed. Det er vigtigt at så mange som muligt stemmer til generalforsamlingen.

VI forventer ikke længere at skulle ud i en ekstra generalforsamling grundet mangels deltagelse.

Regnskab og budget vil være tilgængeligt herinden senere og inden dagen, vi afventer lige de sidste ting fra vores kreds administration.

::::::::

INDHOLD OG DAGSORDEN

      1. Valg af dirigent
      2. Valg af referent og stemmeudvalg
      3. Bestyrelsens beretning – der kan stilles spørgsmål
      4. Orientering omkring Kongressen 2024
      5. Årsregnskab for 2024
      6. Forslag fra bestyrelsen (5 stk)
      7. Forslag fra medlemmer (3 stk)
      8. Godkendelse af budget 2025
      9. Valg af bestyrelsen 
        1. Kasserer for 2 år. (Thor genopstiller)
        2. Bestyrelsesmedlemmer for 2 år ( Cathrine, genopstiller)
        3. Bestyrelsesmedlemmer for 2 år ( Grethe, genopstiller)
        4. Bestyrelsesmedlemmer for 1 år ( Henning, genopstiller)
      10. Valg af op til 2-3 suppleanter for 1 år.
      11. Valg af 1 intern revisor + eventuel suppleant 
      12. Valg af vurderingsudvalg, min. 4 medlemmer for 1 år
      13. Valg af hverv
        1. Affaldspladsen 
        2. Rengøring 
        3. Flaghejsning
        4. Vildkatte projektet 
        5. Vejlaug (udgår grundet kloakering i 2025.)
      14. Valg at festudvalg
      15. Valg af diverse udvalg
      16. Valg af klubber
      17. Valg af personer til hovedrengøring af fælleshus.
      18. Eventuelt – der kan ikke stemmes om noget her!

FORSLAG TIL AFSTEMNING

  1. Pligt til at stemme ved generalforsamlingen.
  2. Krav om tilmelding til PBS på penge pligtig ydelser til foreningen
  3. Mødepligt ved åbningen af sæsonen.
  4. Intern-venteliste – Forslag til ordensreglerne punkt 24.
  5. Leje af fælleshus.
  6. Punkt 9.5 – Ændring i vedtægter. “Medlemsforslag”
  7. Opsætning af tænd og sluk ur på musikanlægget i fælleshuset.
  8. Forslag til ordensregler for leje af fælleshuset ( frafalder hvis punkt 5 godkendes) 

STEM MED FULDMAGT

Der kan stemmes med fuldmagt, dog må den befuldmægtigede repræsentant maksimalt repræsenterer 2 individuelle befuldmægtigede medlemmer i foreningen.

Ønsker man at stemmes med fuldmagt, sker det via mail bestyrelsen@afdelinga.dk eller fuldmagt på dagen.

Ved væsentlige ændringer af ordlyden i forslaget, bortfalder brevstemmerne ifølge vedtægterne.



SÅDAN STEMMER DU

Du stemmer ved at udfylde skemaet og følge det steps der er. Når du har udfyld dine oplysninger og afgivet dine 8 stemmer ( der er 8 forslag der skal stemmes om i 2025)  så bekræfter du og indsender, hvorefter du modtager:

  • Bekræftelses email: Her bekræfter du din deltagelse, og først her efter er dine stemmer gyldige til GF 2025
  • Deltagelse info: Når du har bekræftet åbner en side med en bekræftelse, og din stemme er nu registeret.
  • Kvittering: Du modtager en kvittering med info omkring din deltagelse på email.
  • Du kan nu med ro og fred lade GF2025 udspille sig og har gjordt dit for at deltage.

Husk du kan stemme allerede i dag og lige her!

Generalforsamling - 2025

Forslag 1: Pligt til at stemme ved generalforsamlingen


Bestyrelsens Forslag:
Pligt til at stemme ved generalforsamlingen.
Kategori: Vedtægtsændring - ⅔ fremmødte


Forslagsstiller:
Bestyrelsen

Vi vil gerne stille et forslag om, at der indskrives i foreningens vedtægter, at medlemmet er pligtig til at deltage aktivt i form at at deltage fysisk eller via foreningens brevstemme eller fuldmagt i foreningens generalforsamlinger. Samt at vælger man ikke at deltage via en af de 3 muligheder for at afgive sin stemme, opkræves man en bod.

Motivation: Vi ser desværre gentagende gange at vi skal ud i en ekstraordinær generalforsamling alene af den årsag til at der ikke er ⅔ del fremmøde stemmeberetiggede. i vores forening skal der deltage 178 medlemmer for at opnå ⅔ deltagelse. Udover at det er unødvendigt, er det også ressourcekrævende og tidsspild at skulle lave en ny indkaldelse, skrive referat og udsende 2 gange, gøre klar og stille op, samt afsætte endnu en dag. Vi har fra i år et værktøj der sikrer en nemt og overskueligt og sikker løsning til at medlemmer kan stemme uden at deltage fysik, hvilket bør eliminere at nogen ikke kan afgive deres stemme og dermed deltage aktivt i generalforsamlingen. Vi oplever at penge bod er motiverede for medlemmer at undgå, derfor mener du også at der skal være en bod, når man ikke vælger at være aktiv. Vi mener også at et medlem bør være motiveret og pligtig til at deltage aktivt i en generalforsamling, da det her afgøres og besluttes vigtige ting for foreningen i sin helhed,

Ordlyden: Medlemmer er forpligtet til at aktivt deltage i foreningens generalforsamlinger. Dette skal ske via fysisk fremmøde, brevstemme via foreningens hjemmeside eller via fuldmagt.
Udeblivelse og passiv deltagelse medfører en bod på 2000 kr. ydelsen anses som en penge pligtig ydelse til foreningen.

Økonomi: Vi sparer tid og ressourcer samt omkostninger til drikkevarer, m.m. De penge vi får ind via passive medlemmer, kan gå til at dække udgifter og eventuelt give et ekstra honorar til bestyrelsen og frivillige, når de skal ud i at bruge tid på en ekstraordinær generalforsamling. 

 


Forslag 2: Krav om tilmelding til PBS på penge pligtig ydelser til foreningen


Bestyrelsens Forslag:
Krav om tilmelding til PBS på penge pligtig ydelser til foreningen
Kategori: Vedtægtsændring - ⅔ fremmødte


Forslagsstiller:
Bestyrelsen

Vi vil gerne stille et forslag om, at der indskrives i foreningens vedtægter, at medlemmet er pligtig til at tilmelde sig PBS-opkrævning i forhold til haveleje og andre pengepligtige ydelser til foreningen.

Motivation: Vi ser desværre gentagende gange de samme medlemmer have restance i foreningen og det er tydeligt at se, at det er de medlemmer, der ikke er tilmeldt en PBS aftale
med foreningen. Den tid der bruges på at bringe dette i orden, vil kunne bruges mere konstruktivt på andre relevante opgaver i bestyrelsen.

Vi mener heller ikke det kan være på sin ret at foreningen skal agere bank for medlemmer.

Ordlyden: Medlemmer er forpligtet til at tilmelde sig PBS, og sikre at de får betalt deres udestående med foreningen rettidigt. Medlemmer der afmelder sig PBS vil modtage en påtale fra bestyrelsen og er pligtig til inden for 14 dage til igen at blive tilmeldt  igen. Ved gentagelse kan bestyrelsen vælge at opsige medlemmet og den indgåede lejeaftale. .

Økonomi: Man slipper for at betale ekstra for administration af rykkerskrivelser, inkasso varsel og andet, samt uden et udestående med medlemmer kan foreningen også få en større renteindtægt, samt være mere likvid generelt. 


Forslag 3: Mødepligt ved åbningen af sæsonen.


Bestyrelsens Forslag:
Mødepligt ved åbningen af sæsonen.
Kategori: Vedtægtsændring - ⅔ fremmødte


Forslagsstiller:
Bestyrelsen

Vi vil gerne stille et forslag om at der indskrives i foreningens vedtægter at medlemmet er pligtig til at møde op når der åbnes for vandet i foreningen, eller sende en repræsentant som kan sørge for at være til stede ved åbningen.

Ordlyd: Hvert medlem har pligt til at møde op i foreningen ved åbning af vand i en ny sæson. Alle medlemmer skal tjekke stophaner og andre vandinstallationer for brug og skader. Alle medlemmer skal melde sig ind på kontoret mellem kl. 10 og 12. Alle medlemmer skal sikre, at der ikke sker unødig vandspild på eget havelod i forbindelse med åbning af vand.
Udebliver et medlem opkræves et strafgebyr på 2.000 kr. Ydelsen anses som værende penge pligtig ydelse.

Håndtering og administration: Alle medlemmer krydses af på kontoret, når de møder ind. Medlemmer, der ikke møder ind og dermed IKKE får et kryds, opkræves efterfølgende et strafgebyr på 2.000 kr. som anses som penge pligtig ydelse og et tilgodehavende til foreningen.

Motivation: Vi mener ikke, det kan være på sin plads at vi år efter år og gang på gang ser vand, der fosser ud i dage og uger, oversvømmer andres havelod og gør skade på foreningens områder. Vi mener ikke at det er bestyrelsens opgave og gå rundt og kontrollere. Ligeledes har vi en merudgift ved at have VVS folk standby i adskillige dage. Sidst, men ikke mindst, bruger bestyrelsen meget tid på at dokumentere og sende opkrævninger ud til de medlemmer, som skal have en ekstra regning samt regning fra VVS for eventuelt brud og anden skade. Derudover mener vi også, at medlemmer, som det mindste, bør komme ud til deres huse og haver, når sæsonen åbner. Det giver også mulighed for at mødes og drikke en sodavand eller en øl, få en snak med hinanden, bestyrelsen samt komme godt ind i den nye sæson.

Økonomi: Besparelsen ligger i bestyrelsen spildt tid som kan anvendes mere fornuftigt. opsætning af pumper og reetablering af området. Samt vandspild, som er noget vi alle skal tage mere seriøst. Medlemmer, der ikke møder, kan dække de omkostninger foreningen har årligt i forbindelse med åbning og lukning af vand. 


Forslag 4. Intern-venteliste - Forslag til ordensreglerne punkt 24.


Bestyrelsens Forslag:
Intern-venteliste - Forslag til ordensreglerne punkt 24.
Kategori: Ordensregler  - flertal


Forslagsstiller:
Bestyrelsen

Ordlyd: Vi foreslår at man i ordensreglerne tilfører et punkt 24. (Venteliste) 


Intern Venteliste, kræver man har haft medlemskab i foreningen på mindst 3 sammenhængende sæsoner, før det er muligt at skrive blive skrevet op på den interne liste. 


Det koster et engangsbeløb på 500,00 Kr., og derefter 200,00 Kr. årligt der indbetales senest 28 februar hvert år. Sker indbetalingen senere end den anførte betalingsfrist, mister medlemmerne sin plads på den interne venteliste.

Motivation:
Vi oplever en stigende grad at nye købere, kort efter overtagelse af et hus i foreningen, anmoder om at komme på den interne venteliste. 
Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen nedskrevne regler herom.




Forslag 5: Leje af fælleshus.


Bestyrelsens Forslag:
Leje af fælleshus.
Kategori: Ordensregler  - flertal


Forslagsstiller:
Bestyrelsen

Ordlyden er på nuværende tidspunkt ifølge lejevilkår for fælleshus:
Musik:
Ingen musik for åbne døre eller vinduer efter kl. 22:00. Af hensyn til naboerne, skal der skrues ned for musikken kl. 22:30. Musikken skal slukkes senest kl. 23:45. Lejeren er ansvarlig for at festen forløber på en sådan måde, at musik og støj ikke virker generende for de omkringboende. Dette gælder også når selskabets gæster forlader lokalerne.



Støj: Det er lejerens pligt at sørge for at gæsterne opfører sig sømmeligt i og omkring lokalerne og at omkringboende ikke generes af støjende adfærd uden for lokalerne.




Forslag til ordensreglerne punkt 23. ( dette punkt vil så blive oprettet)
Leje af fælleshus.
Musik:
Ingen musik for åbne døre eller vinduer efter kl. 23:00. Af hensyn til naboerne, skal der skrues ned for musikken kl. 00:00. Musikken skal slukkes senest kl. 01:00 eller være så lav, at det ikke kan høres udenfor. 



Støj: Lejeren er ansvarlig for at festen forløber på en sådan måde, at musik og støj ikke virker mere generende for de omkringboende, end der kan forventes ved sådanne arrangementer. Dette gælder også når selskabets gæster forlader lokalerne. Ophold ude på pladsen skal så vidt muligt indskrænkes til et minimum efter kl. 23:00 - også selvom dele af pladsen er lejet ud over selve fælleshuset. Overtrædelse af disse regler kan medføre forbud mod at leje igen.

Motivation:
Lige nu kan vi ikke finde nogle steder i foreningens ordensregler, vedtægter eller andet omkring dette.
Det fremgår alene i lejevilkår for fælleshuset, men vi kan ikke dokumentere, at disse regler egentlig er gældende og besluttes på en GF. Derfor mener vi, at det er vigtigt at få dette punkt med i ordensreglerne, så der ikke længere herske tvivl om herom. 



Dette skyldes at der flere gange har hersket tvivl om, hvorvidt disse regler egentlig er gældende, samt at de tidspunkter der står, virker urealistiske i forhold til virkeligheden.



Økonomi: Besparelsen ligger i bestyrelsens spildte tid i tide og utide, at blive kontaktet omkring at regler ikke overholdes Den tid kan anvendes mere fornuftigt. 


Forslag 6: Punkt 9.5 - Ændring i vedtægter.


Medlemsforslag:

Punkt 9.5 - Ændring i vedtægter.
Kategorie: Vedtægtsændring - ⅔ fremmødte

Forslagsstiller :
Flemming Carlos Kragh

Åstien 42

Nuværende ordlyd af vedtægternes punkt 9.5:

"Medlemsforslag”, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar hvert år. "Bestyrelsen sender et nyhedsbrev ud ved årsskiftet med en påmindelse om at indgive forslag senest den 1. februar."

 

Ændres til:

"Medlemsforslag”, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar hvert år. Bestyrelsen sender et nyhedsbrev ud senest den 5. januar med en påmindelse om at indgive forslag senest den 1. februar. "Overskrider denne tidsfrist, forlænges perioden for indgivelse af forslag, med det samme antal dage som overskridelsen."

 

Motivation:

Den nuværende formulering "ved ¨årsskiftet" er alt for løst formuleret og er desuden uden konsekvenser. 

I år er påmindelsen således først udsendt den 22. januar hvilket, efter min opfattelse, ikke kan betegnes som "ved årsskiftet" - særlig henset til at dette relaterer sig til datoen 1. februar.  

Jeg er bekendt med, og anerkender fuldt ud, at bestyrelsen aktuelt har/har haft en ekstraordinær stor arbejdsopgave i forbindelse med forbundets pludselige opsigelse af administrationsaftalen og derfor overgang til nyt administrationsselskab, men det skal dog ikke komme medlemmerne til skade i forhold til en rettidig påmindelse om fristen for indgivelse af forslag til generalforsamlingen.         

Økonomi:

Desværre risiko for afholdelse af ekstraordinær generalforsamling. 


Forslag 7: Opsætning af tænd og sluk ur på musikanlægget i fælleshuset.


Medlemsforslag:
Opsætning af tænd og sluk ur på musikanlægget i fælleshuset.
Kategori: Ordensregler - flertal


Forslagsstiller :
Helle,
Bakkestien 34

 

Motivation: I årevis har jeg foreslået, at der kommer et tænd og sluk ur på musikanlægget. Så reguleres der automatisk for både decibel-niveau og slut-tidspunktet. 

Det ville lette alle for både, at skulle huske på hvad klokken nu lige var blevet og for mit eget vedkommende næsten hver evige eneste gang fælleshuset er udlejet hele sæsonen igennem at være nødsaget til at trække i tøjet midt om natten for at gå den tunge gang over for at bede om at reglerne med musik sluk 23.45 overholdes så omkringboende naboer også kan få lidt nattesøvn.

 

Økonomi: i forbindelse med etablering af dette kunne evt finansieres via det beløb på 22.000,- som jeg gav tilbage til foreningen for at udføre hvervet i 2 1/2 år som flaghejs. 

Min idé med at donere de 22.000,- til foreningen var at pengene kunne bruges til noget som kom fællesskabet til gavn. Der blev indkøbt et nyt forenings flag og 2 vimpler. 

Jeg tænker, at resten af pengene derfra kunne indgå som betaling til tænd og sluk-uret.


Forslag 8: Forslag til ordensregler for leje af fælleshuset


Medlemsforslag:
Forslag til ordensregler for leje af fælleshuset
Kategori: Ordensregler  - flertal

Forslagsstiller:
Line og Nicklas, 
Bakkestien 31
Helle
Bakkestien 34

 

Motivation: Til trods for at der allerede foreligger skriftlige vilkår for leje af fælleshuset med regler for musik og støj, overholdes disse sjældent til meget stor gene for flere af de omkringliggende kolonihaver. Ofte slutter fester først ved 3-4 tiden om natten. Ligeledes er der ingen konsekvens af at overtræde ordensreglerne for leje af fælleshuset. Såfremt det fortsat skal være muligt at leje fælleshuset til aftenarrangementer foreslås det, at de nuværende ordensregler vedtages som værende gældende ved GF samt at der tilføjes en passus om konsekvenser for overtrædelse af reglerne. Dette for at de kolonihaver der ligger tæt op af fælleshuset også kan overnatte i deres huse over weekenden. 


Leje af fælleshus
Musik: Ingen musik for åbne døre eller vinduer efter kl. 22:00. Af hensyn til naboerne, skal der skrues ned for musikken kl. 22:30. Musikken skal slukkes senest kl. 23:45. Lejeren er ansvarlig for at festen forløber på en sådan måde, at musik og støj ikke virker generende for de omkringboende. Dette gælder også når selskabets gæster forlader lokalerne.

 

Støj: Det er lejerens pligt at sørge for at gæsterne opfører sig sømmeligt i og omkring lokalerne og at omkringboende ikke generes af støjende adfærd uden for lokalerne.

 

Overtrædelse af ordensregler: Ved overtrædelse af de foreskrevne ordensregler vil lejer modtage en bøde på 1.000 kr og miste muligheden for at leje fælleshuset på ny.  


DOKUMENTER